Den misogyna spelvärlden

av thewhoryspirit

Jag kan inte mycket om spelvärlden. Jag hatar skjutspel eftersom jag anser att det är våldsromantiserande och spel som INTE innehar kvinnliga spelkaraktärer för att de är sexiga har jag endast stött på ett fåtal gånger. Men det finns faktiskt de som försöker göra skillnad. För ett år sedan hittade jag spelet ”Hey baby” som handlade om hur en kunde spela en kvinnlig spelkaraktär som gick runt på stan men blev raggad på av diverse snubbar. Männen fortsatte att komma från alla håll och kanter likt zombies och som alla sa repliker i stil med ”Hey baby, you’re sexy, wanna fuck?” eller ”Kss, kss come here kitten”. Därefter var det menat att den frustrerade kvinnan på stan skjuter ner männen som vägrar lämna henne ifred. Visserligen något våldsromantiskt, men spelet var endast en testversion med väldigt dålig grafik och spelmöjligheter. Jag gillade i alla fall idén bakom spelet.

Men återigen; jag är dålig insatt i spelvärldens svängar och blev därför chockad av att läsa detta blogginlägg som beskriver den senaste debatten som blossat upp angående just kvinnliga spelkaraktärer. I den senaste versionen av Tomb Raider har historien om Lara Croft tillskrivit henne en våldtäkt för att det antas ge henne mer ”djup”, och antar jag, legitimera hennes våld och styrka? Spelets exekutiva producent, Ron Rosenberg förklarade då;

”When people play Lara, they don’t really project themselves into the character.”They’re more like ‘I want to protect her.’ There’s this sort of dynamic of ‘I’m going to this adventure with her and trying to protect her.’”

En måste genom honom credd för att vara ärlig, men det visar också på den omåttligt idiotiska misogynin som verkar råda inom spelvärldens skapare. När Anita Sarkeesian försökte få sitt filmprojekt ”Tropes vs women in videogames” finansierat, en film som ämnade belysa kvinnliga stereotyper i spel brakade helvetet lös. Som svar kallade kritiker henne för hora och en man, Toronto-bon Ben Spurr valde att skapa ett spel där en kunde misshandla henne blodig. Efter en månad (!) togs hans spel bort från hemsidan Newgrounds och efter en storm på twitter försvann hans konto. På spelets nu nedlagda sida förklarar han varför han gjorde spelet;

”She claims to want gender equality in video games, but in reality, she just wants to use the fact that she was born with a vagina to get free money and sympathy from everyone who crosses her path.”

Så charmigt. En kvinna försöker skapa förändring i en sexistiskt spelbransch och anklagas för att endast vilja tjäna pengar eftersom..? Juste ja, hon har en fitta.

Den lokala Toronto-politikern, Stephanie Guthrie verkar uppenbarligen sund nog att reagera på ett spel som går ut på att misshandla en kvinna och grep in genom att hänga ut Ben Spurr på Twitter. Hon skapade snabbt debatt men fick uppenbarligen, likt Anita, en del kritiker på halsen och tvingades kalla på polis efter ett antal mordhot. Stephanie Guthrie, som uppenbarligen verkar va grym uttalade sig om varför hon inte ångrar sig;

“I felt frustrated knowing that he leads a whole ‘real life’ where it might be unknown that he spends his spare time on the Internet doing things like making a video game about punching a woman in the face for having an opinion.”

För en liten stund sedan la jag ut blogginlägget på min facebooksida och fick genast en kommentar från en man jag inte känner. Enligt honom blir män lika illa behandlade som kvinnor i form av stereotypa spelkaraktärer eftersom män tvingas vara macho. Jag orkar inte dumheten. Jag vet att ni finns där ute troopers i spelvärlden och förstår att ni blir motarbetade av ett helt community. Men något måste verkligen förändras. NU.

